niedziela, 5 października 2014

"Kim pan jest? - A przechodziłem tędy."

Cicho! Wybudzicie pacjenta!
Dziwnie jest pisać komuś, kto zaledwie kilka tygodni temu przeszedł operację serca, o filmie dotyczącym między innymi takich zabiegów. Przynajmniej zobaczyłem jak to wyglądało, gdy leżałem pod narkozą. A z OIOM-u sam bym zwiał, gdyby mnie tam dłużej zatrzymali (jakoś niemile wspominam).
Dlatego też zastanawiam się, czy ten wpis o filmie BOGOWIE będzie w miarę obiektywny, ponieważ film Łukasza Palkowskiego jest rewelacyjny. Pokazał w nim zaledwie fragment z życia wybitnego kardiochirurga profesora Zbigniewa Religi, bodaj z najistotniejszego dla niego samego okresu, gdy zaczynał pracę nad skomplikowanymi operacjami, zwłaszcza transplantacją. Nie wszystko się na początku udawało, czasem organizm odrzucał przeszczep. Zresztą to zawsze jest ryzyko, nawet teraz, po tylu latach, a on i jego zespół byli przecież w Polsce (PRL-owskiej!) pionierami w tej dziedzinie. Chylę czoła jego pamięci i jego dziełu. Za Tomaszem Kotem jakoś specjalnie nie przepadałem, wręcz unikałem obrazów z jego udziałem po obejrzeniu fragmentów, a tu... szacunek. Ile może zrobić dobry scenariusz i odpowiedni reżyser, który potrafi odpowiednio poprowadzić aktorów. Tu nawet Sonia Bohosiewicz mnie nie raziła, Kinga Preis była na swoim (czytaj świetnym) poziomie, panowie Piotr Głowacki, Szymon Piotr Warszawski, oraz Rafał Zawierucha też trzymali się dobrze wyszkolonego rzemiosła, za to trochę mało było w tym innych kobiet. Epizodycznie wręcz pojawiająca się żona docenta (wówczas jeszcze docenta) Anna - Magdalena Czerwińska, a personel pielęgniarski niewiele miał do zagrania, poza założeniem chirurgicznych masek. Nie mogę nie wspomnieć o pewnej pacjentce - Ewce - rewelacyjna Małgorzata Łata.
Podziwiam zarówno żonę profesora, jak i cały jego zespół, ale chyba z każdym geniuszem trudno żyć.
Im zazwyczaj trudno zrozumieć, że
Chodzi o pokorę. Potrzebna jest duża dawka pokory.

Wpis bez tego utworu byłby niepełny: James Brown - This is a Mans World.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz